Plan een afspraak

Blog

22 feb., 2024
Ik hoor ouders vaak zeggen dat ze zo graag willen dat hun kind of puber wat meer zelfvertrouwen zou hebben. Ze noemen voorbeelden als: bang zijn om het fout te doen, onbekende dingen spannend vinden of bang zijn voor een klasgenoot. En pubers die zich druk maken over een spreekbeurt, de pauze of de mening van anderen. Hoe kun je als ouder helpen het zelfvertrouwen van je kind te vergroten? Natuurlijk hoeft je kind niet alles te kunnen en durven! Maar soms kan het net wat fijner voelen als je wat meer vertrouwen in jezelf hebt. En hoe je daarbij kunt helpen, lees in dit blog. Ontdek wanneer er al wél zelfvertrouwen aanwezig is Ieder kind heeft in meer of mindere mate al een portie zelfvertrouwen. Misschien durft jouw kind prima z’n mening te geven bij vrienden, durft ie bij z’n zusje wel z’n grenzen aan te geven of staat ie te shinen op het sportveld. Ontdek wanneer jouw kind al zelfvertrouwen heeft of ondersteun bij het zoeken naar de interesse(s) van je kind. Sta ervoor open, wat het ook is en laat ‘m ermee experimenteren. Als kinderen zichzelf goed leren kennen, leggen ze een stevige basis voor het zelfvertrouwen. Onderzoek in welke situaties je kind meer zelfvertrouwen mag hebben Wanneer is je kind precies onzeker? Bijv. bij een toets, bij onbekende situaties, in de pauzes, bij een bepaald kind, bij het bijbaantje of ... Zorg dat je kind het gevoel heeft dat het met alles bij jou terecht kan. Het is heel belangrijk dat hij de ruimte voelt om te mogen leren én fouten te maken. Bied een luisterend oor, zonder dat je oordeelt of gelijk met oplossingen aankomt. Geef liever feedback en stel open vragen, zodat je je kind zelf na laat denken over oplossingen. Dat geeft vertrouwen! Help je kind het daadwerkelijk te gaan doen, daarmee ontstaat zelfvertrouwen! Als je weet waar je kind onzeker over is en welke vaardigheden het nog mag leren, komt het belangrijkste: Oefenen, oefenen, oefenen én doorzetten. Als je kind ervaart dat het door zijn inspanningen is gelukt, geeft dat een enorme boost aan het vertrouwen in eigen kunnen! En soms moet je hem eerst een drempel over helpen. Het is dan heel fijn als jij helpt bij het zetten van die eerste stap. Gun je kind een tegenslag en vertrouw erop dat ie sterk genoeg is om het nog eens te proberen Als je iets gaat oefenen, kan het ook misgaan. De kans bestaat dat je kind daarna in de vermijding schiet, want dat is de grootste winst van angst. Maar ga hier niet in mee! Spreek je vertrouwen uit en luister naar de twijfels die er in je kind omgaan. Bedenk samen een nieuwe tussenstap. Iets hoeft niet meteen te lukken, het klinkt misschien gek, maar dúrf te twijfelen. Ik zeg ook vaak tegen pubers die iets heel spannend vinden: "Fake it, till you make it", dat helpt enorm! “Degene die valt en weer opstaat is zoveel sterker dan degene die nooit gevallen is” Tot slot, leer je kind positief te denken Aandacht geven aan fijne dingen, kijken naar wat er wel is en wat er eerder gelukt is, geeft een fijn gevoel. Er is dan ook minder ruimte in je hoofd voor negatieve gedachten. Stimuleer je kind iedere dag (voor de spiegel) tegen zichzelf te zeggen: “Ik ben goed genoeg” of “Ik ben mooi zoals ik ben!” Je kind kan zichzelf een beetje helpen, door z’n lichaam wat groter te maken. ..................................................................................................................................... Mocht je nu denken, ik heb mijn kind al zo vaak gestimuleerd en aangemoedigd, maar van mij neemt ie het niet aan, ik krijg ‘m echt niet zover. Of merk je dat het van kwaad tot erger gaat: buikpijn, hoofdpijn, zich terugtrekken of veel in de weerstand? Weet dat je het niet alleen hoeft te doen. Inmiddels heb ik al heel veel jonge kinderen en pubers geholpen naar meer zelfvertrouwen. In mijn coachtraject krijg jij als ouder handvatten om je kind te kunnen helpen, zodat je je niet langer machteloos voelt. En jouw kind krijgt handvatten om te oefenen met datgene wat hij nog mag leren. Al tijdens het traject zie je stap voor stap dat je kind moed leert hebben, dingen probeert en vaker trots is op zichzelf! Klinkt dat goed? Klik dan op de link voor alle info. over Coachtraject ‘Kom verder!’
06 okt., 2023
Het is van groot belang dat kinderen en jongeren goed om leren gaan met hun emoties en gevoelens. Hiermee ontwikkelen ze veerkracht, zelfvertrouwen, empathie en communicatie met anderen. En dat begint allemaal in het gezin en de familie en later in de bredere sociale omgeving. Kinderen hebben ons hard nodig bij het leren omgaan met emoties Bij het leren fietsen moedigen we ze aan en geven we hulp. Bij het leren omgaan met emoties reageren we soms anders. Als emoties niet op een gewenste manier worden geuit, gaan we mopperen. Kinderen hebben onze hulp ook hierbij hard nodig. En hoe je dat doet lees je hieronder. 1. Emoties herkennen Het begint met het herkennen van wat er in je lichaam gebeurt. Bijv. het krijgen van een rood hoofd of klamme handen. Als je leert herkennen waar een gevoel vandaan komt of wat bepaald gedrag bij je oproept, leidt dat gemakkelijker tot het bedenken van een oplossing voor een volgende keer. 2. Emoties benoemen Geef bewuste aandacht aan datgene wat je kind voelt/ ervaart. Door dit steeds te benoemen leert je kind er woorden aan te geven. "Je vindt het spannend om... " "Je irriteerde je aan ...," "Je vond het oneerlijk dat ..." enz. Door gevoelens te verwoorden kan een kind controle/ grip krijgen over niet zo prettige gevoelens waar hij mee te maken krijgt. 3. Emoties accepteren Kijk en luister naar de emoties van je kind en neem ze altijd serieus. Ook als je het er niet mee eens bent. We willen dat ons kind zich fijn voelt, maar negatieve emoties horen er ook bij. Onbewust ontkennen we het gevoel, geven we er uitleg over of dragen we direct oplossingen aan. Je herkent dit vast: “Ik vind t niet lekker!” -> “Jawel joh, het is heerlijk!” “Ik wil niet mee!” -> “Maar ze hebben van alles geregeld, het wordt hartstikke leuk!” Alleen je kind zit helemaal niet te wachten op zo'n reactie. Denk maar aan jezelf als je je irritatie/ ongenoegen uit. Dan wil je ook niet dat iemand zegt dat het allemaal wel mee valt. Je wilt het gewoon even kwijt en gehoord worden. Bij je kind is dat net zo. Als we emoties te snel stoppen krijgt je kind niet de kans om positieve gevoelens in zichzelf te vinden. En kinderen kunnen pas gerustgesteld worden, jouw grens accepteren of nadenken over een oplossing als ze zich eerst gehoord voelen. 4. Emoties uiten Emoties moeten eruit, zonder dat het schadelijk is voor jezelf of je omgeving. En dat kan op heel veel manieren, bijv. d.m.v. een gesprekje, tekenen, schrijven, bewegen of dansen, net wat bij jouw kind past. We willen niet altijd voelen wat we voelen. Alleen dan is het net als een bal die je onder water duwt. Als je je emotie onderdrukt kan dat voor veel problemen zorgen. Als kinderen hun gevoelens mogen uiten, kunnen ze gebeurtenissen makkelijker verwerken en gevoelens loslaten. Kijk achteraf sámen terug op lastige situaties en evalueer voor een volgende keer. Wat had je beter/ anders kunnen doen. Bedenk oplossingen en geef je kind de kans om hiermee te oefenen. Deel eigen ervaringen, jij bent hét voorbeeld. Ook leren ze dan dat moeilijke situaties bij het leven horen en dat je ze kunt overwinnen of dat het over gaat. Nu kan ik me voorstellen dat er tijdens het lezen allerlei gedachten in je opgekomen zijn, zoals: Mijn kind uit z'n emoties héél heftig en vaak escaleert het dan in huis. Ik heb echt geen tijd om hier steeds met m'n kind voor te gaan zitten. Ik heb vaak discussies met m'n partner over welke aanpak werkt Ik wil m'n kind dit wel leren, maar hoe gaat me dat zelf lukken? Misschien word je de laatste tijd zelf ook sneller boos of verdrietig, omdat jouw emmertje ook steeds voller raakt. En hoe blijf je dan rustig? Gun jij je kind om weer lekker in z'n vel te zitten? En verlang je zelf naar een manier om je kind te kunnen helpen of weer meer rust in huis? In mijn coachtraject ontdek je praktische handvatten die je direct thuis in kunt zetten. Je zult verbaasd zijn hoe snel dat effect heeft op jou, je kind en de rest van het gezin. Klik op de link hieronder voor alle info. over het Coachtraject of voor het inplannen van een kennismakingsgesprek! En ontdek wat ik voor jullie kan betekenen. 
03 jul., 2023
Jouw week en die van je kinderen zit over het algemeen overvol en de ene keer kun je meer aandacht geven dan de andere. Meestal kijk je wel naar een tekening, geef je complimenten en stel je vragen. Toch vraagt je kind heel veel aandacht of geeft je puber vaak een boze of brutale reactie, zoals: “Je luistert niet!” of “Je geeft alleen maar commentaar!” Je kunt jezelf afvragen: Geef ik aandacht of dénk ik dat ik aandacht geef? Waar ben je met je gedachten? Nog bij dat gesprek op je werk, bij alles wat je nog moet doen of bij datgene wat je kind je laat zien of horen. Je kind vóelt of jouw aandacht echt is. Leg alles even aan de kant, parkeer je gedachten, loop naar je kind toe en ga er even bij zitten. Het hoeft niet lang te zijn, maar wel écht. Liefde en warmte zijn basisbehoeften van een kind. Stel ik nieuwsgierige vragen of vul ik het in voor m’n kind? Stel je voor, je kind heeft wat moeite om gevoelens onder woorden te brengen. En jij hebt op dat moment niet de tijd of het geduld, dan vul je het vaak in om het gesprek te versnellen. Het gevolg kan zijn dat je kind zich niet begrepen voelt en niets meer wil zeggen. En indirect geef je de boodschap dat jouw tijd kostbaarder is dan die van je kind. Invullen kan alleen bevorderend werken, als je zeker weet wat er speelt. Je kind voelt zich dan gesteund. Het is belangrijk om als ouder respect te hebben voor de eigenheid van je kind. Probeer je kind aan te voelen, ook als jij dat gevoel zelf niet kent of hebt. Neem een houding van verwondering aan i.p.v. uit te gaan van een alwetendheid over wat er in je kind omgaat. Laat merken dat alle gevoelens er mogen zijn en toon hier begrip voor. Ook pubers hebben behoefte aan verbinding met jou. Accepteer dat je puber een andere mening heeft en toon hier begrip voor. Maak géén grapjes over een andere gedachte of idee. Luister naar wat je kind je vertelt, houd het gesprek open en indien nodig, probeer samen tot opties te komen. Waar praat ik over met m’n kind en waar geef ik aandacht aan? Vaak praten we met ons kind over wat wij belangrijk vinden of waar wij interesse in hebben, zoals school, huiswerk, een opgeruimd huis en gezondheid. Alleen dan zal je kind zich niet altijd gehoord voelen, sterker nog, hij vindt dat je alleen maar kan zeuren. Bedenk op welke momenten jij écht even de rust hebt om belangstelling te tonen. En sluit dan aan bij een onderwerp dat past bij jouw kind, (bijv. fantasie, knuffels, hobby’s, YouTube, gamen, kleding) ook al is dat niet het onderwerp waar jij het graag over hebt. Laat je kind even de expert zijn die lekker kan stralen en ben er met je volle aandacht bij. Met jonge kinderen, die verbaal nog niet zo sterk zijn kun je ook lekker samen tekenen of met voorwerpen aan de slag, zodat ze zichzelf ook non-verbaal kunnen uiten. Met welk gevoel breng ik m’n kind naar bed? Moet je er voor je gevoel nog zijn voor je kind, voel je je misschien schuldig omdat een van je andere kinderen veel aandacht had opgeëist? Of heb je recht op je avond en ben je er morgen weer voor je kind. Wanneer jij voelt dat je kind nog wat aandacht verdient, voelt je kind dit ook en zal het jouw aandacht blijven vragen. Het voordeel van echt even tijd maken voor je kind is dat hij zich gehoord voelt, een veilig gevoel ervaart, zichzelf beter leert kennen en lekker kan slapen. Voor jou is het fijn, omdat je er voldoening uit haalt, je verbonden voelt met je kind en daarna ook met een rustig gevoel een momentje voor jezelf kunt pakken of echt avond hebt, winwin dus. Denk jij nu terwijl je dit leest, ik geef echt wel aandacht maar: Wat ik ook zeg, het is nooit goed. Hoe kan ik mijn aandacht verdelen als één kind alle aandacht opeist, want mijn emmertje loopt ook al aardig vol. Wat kan ik doen als m’n kind zich nooit begrepen voelt en we alsmaar in een discussie belanden? Mijn kind gaat pas slapen als ik in de buurt ben. Coachtraject ‘Kom verder’ helpt je naar oplossingen voor o.a. deze problemen! Jij en je kind krijgen veel handvatten en nieuwe inzichten waar je direct mee aan de slag kunt. Je zult weer snel rust in huis ervaren, een fijnere band met je kind krijgen en aan iedereen evenveel aandacht kunnen geven. Klik op de link hieronder voor alle info. over dit coachtraject: 
27 jun., 2023
Mevrouw, bent u hier vanmiddag nog? Ik wil graag even tegen u vertellen waar ik mee zit.” Dit vroeg een meisje uit de brugklas, die ik net één lesuur kende. Alsof ze me al jaren kende begon ze te vertellen. Ze zat vaak alleen in de pauze en had geen vriendinnen. Ze zag anderen altijd zo gezellig samen en ze zou dat ook zo graag willen. Erbij horen, kletsen met elkaar, het was er allemaal niet en dat maakte haar verdrietig en onzeker. Daar zaten we, op de gang, gewoon even tussen 2 lesuren door. Ik luisterde aandachtig en zei dat het heel goed was dat ze dit vertelde. Over iets praten wat je dwarszit en je gevoel op die manier uiten is al helpend. Daarna vroeg ik haar wanneer er al wél een fijn moment met een klasgenoot was geweest. Ze dacht na en vertelde dat ze laatst een leuk gesprekje met een meisje had gehad en tijdens het vertellen ontstond er een glimlach. We praatten er even over door en ik stelde haar expliciet de vraag wat zíj had gedaan, hoe zij met haar in gesprek was geraakt. Want als iets je 1 keer is gelukt, kun je het nog een keer. Ook ontdekte ze hoe anderen aansluiting vinden, en als je dat kunt observeren, kun je het zelf ook doen. En zo kreeg ze steeds meer handvatten en spraken we wat acties af voor deze week. Pas als kinderen zich oprecht gehoord voelen, kunnen ze meedenken over oplossingen. Een week later zag ik haar weer, ze vertelde met een stralende lach dat ze het heel gezellig heeft met een paar klasgenoten. "Wow, wat fijn! Hoe heb je dat zo snel voor elkaar gekregen?” En ze begon zelfverzekerd te vertellen. “Nou dat heb je dus echt helemaal zelf gedaan!" Door iets zélf te doen: actie te ondernemen, de eerste kleine stap te zetten of door te zetten als je iets spannend vindt, kun je je zelfvertrouwen vergroten. En wij als volwassenen zijn hierbij van grote waarde! Door samen met je kind te oefenen, te zeggen dat het spannend mag zijn en door het volste vertrouwen uit te stralen dat het gaat lukken! Denk je nu: “Het zelfvertrouwen van mijn kind mag ook wel wat vergroot worden, maar hoe?” Of maak jij je zorgen omdat je kind/ puber iedere avond ligt te piekeren en ’s morgens huilend naar school gaat? Het is soms zó lastig om je kind te begrijpen en goed te kunnen helpen, dat je je er machteloos door voelt, de tranen schieten ervan in je ogen. Je wilt zo graag dat je kind/ puber weer met plezier naar school gaat en zichzelf durft te zijn. Je wilt je vrolijke kind gewoon weer terug. Dus als je het nu de hoogste tijd vindt dat er wat verandert, nodig ik je uit de eerste stap te zetten. En dat hoef je niet alleen te doen! In het coachtraject 'Kom verder' krijg je alle handvatten die je nodig hebt om je kind te kunnen helpen. En jullie gaan samen aan de slag met een concreet actieplan, waardoor je kind weer snel lekker in z’n vel komt te zitten! De moeders die nu in het traject zitten, zijn heel enthousiast en merken grote veranderingen bij hun kind en bij zichzelf. Klinkt dat als muziek in de oren? Het ziet coachtraject ziet er kort samengevat zo uit: In 3 maanden gaan we op weg naar oplossingen, waardoor jullie zelf weer verder kunnen. Intakegesprek van 1 uur in de praktijk (zonder kind) Met oprechte aandacht en een luisterend oor ben ik nieuwsgierig naar wat wél goed gaat en ontdekken we wat je kind nog mag leren en krijg je handvatten voor thuis. Twee coachsessies van 1 uur in de praktijk (met kind) We gaan oplossingsgericht en met fijne coachtools aan de slag met de doelen en maken een actieplan om mee te oefenen. Zes online live Q&A’s waarin je mij al je vragen kunt stellen Online community waarin je met elkaar ervaringen kunt uitwisselen Kosten €399,- incl. btw. (of 2 termijnen van €209,-incl. btw) En omdat ik deze week 40 ben geworden, trakteer ik op een bonus van 3 weken extra t.w.v. €100,- als je uiterlijk 10 juli instapt. (Dus 3 maanden + 3 weken) Yes, dat klinkt goed! Klik hieronder voor alle info. of plan meteen een gratis kennismakingsgesprek in!
02 mei, 2023
Deze gedachte komt regelmatig in je op en je hebt 't ook al vaak gezegd.  Alleen jouw puber...een stapje extra? Je gelooft er amper in. Er is alsmaar strijd over het huiswerk en onbegrip naar elkaar. Wat je ook zegt, het is toch nooit goed. Je kind is gewoon niet vooruit te branden en als jij niks zegt, gebeurt er ook niks. Zo frustrerend. Ik begrijp heel goed dat jij wilt dat je kind in ieder geval het minimale aan maak- en leerwerk doet. Ik heb inmiddels heel wat pubers de training ‘Ik leer leren’ gegeven en ja, ze vinden álles leuker en belangrijker dan school. En docenten krijgen de schuld van de lagere resultaten. Dus je kind is niet de enige. Deze week zei een jongen die de training volgt: “Als ik iets wil, dan ga ik er helemaal voor!” We kwamen tot de ontdekking dat hij dan ineens wel kan organiseren, spullen verzamelen, starten met de taak en time managen. Iets wat hij in schoolse situaties juist lastig vindt. Oké interessant, het zit er dus wel ín! We onderzochten hoe hem dat dan lukte en hoe hij dit ook kon toepassen voor school. De grootste drive om te kunnen plannen, organiseren en uitvoeren bleek te zijn dat het nuttig moest zijn. Wat was op dit moment nuttig voor hem, voor school dan? Absoluut over naar de 3e! Hij nam het besluit om daarvoor te gaan, al zou het niet makkelijk worden, hij zei er álles voor over te hebben! Motivatie en actie ondernemen begint altijd met het nemen van een besluit. Ik vroeg hem hoeveel vertrouwen hij erin had om het actieplan wat we gemaakt hadden, ook écht te gaan uitvoeren. Hij richtte zich naar zijn ouders en zei: "Ik geef het een 7,5/ 8, jullie gaan deze week een 7,5/ 8 zien, ik ga het doen!” Wil jij deze drive ook zien bij jouw puber? Plan een gratis kennismakingsgesprek in en dan bespreken we samen of de training 'Ik leer leren' jullie kan helpen naar een gemotiveerder en verantwoordelijker kind die toetsen beter voorbereid en betere resultaten behaalt. En ook: minder aansporing en een betere band met elkaar.
21 mrt., 2023
Een opmerking die ik de laatste tijd meerdere malen gehoord heb van ouders die bij mij in de praktijk waren. Het begint vaak ’s morgens al. Bij de 1e reactie weet je al hoe laat het is en je denkt alleen maar: “Daar gaan we weer!” Wat je ook zegt, het is toch niet goed. En als je kind z’n zin niet krijgt, is het huis te klein! Alsmaar dat onbegrip naar elkaar en alle aandacht die opgeëist wordt. Je hebt al van alles geprobeerd, maar niks lijkt écht te werken. Ik snap heel goed dat je kind soms het bloed onder je nagels vandaan kan halen. Jij doet alles met de beste bedoelingen en toch ontploft de boel weer, zo frustrerend! Natuurlijk wil je dat je kind blij is, maar jij hebt ook je grenzen en je wilt niet dat broertjes of zusjes eronder gaan lijden. Je wilt gewoon dat het eens een keer rustig kan verlopen, zodat jij aan iedereen evenveel aandacht kunt geven. Ik weet uit ervaring dat wanneer kinderen zich gehoord en begrepen voelen er veel problemen opgelost kunnen worden. Daarom help ik jou tijdens een gratis adviesgesprek met het ontdekken wat jouw kind nodig heeft, want ik vind dat jij het verdient om weer gezelligheid in huis te krijgen! Klinkt dat als muziek in je oren, stuur me dan een DM. En wacht niet te lang, voordat het van kwaad tot erger gaat.
21 mrt., 2023
Ik ben nu een paar weken met een puber van 15 bezig met de training ‘Ik leer leren’. "Ik heb soms de gedachte het perfect te moeten doen” en “ik heb weinig motivatie voor leren” werden o.a. aangegeven om mee aan de slag te gaan. Zo mooi dat de motivatie als groot aandachtspunt werd genoemd en ’t nu al niet meer zo’n issue is. Wat is er dan gebeurd in zo’n korte tijd? Nou, kort na de start van de training heeft hij zijn interne motivatieknop gevonden door ’t volgende besluit te nemen: “Ik ga mijn onvoldoendes wegwerken!” En hij sprak dit zeer vastbesloten uit. “Ja, het is gewoon nodig.” Als je een drive hebt om iets te bereiken, een missie hebt, écht iets wilt en gelooft dat je altijd kunt groeien in iets (groeimindset), dan lukt ’t vaak ook! Hoe dat kan? Nou eigenlijk heel simpel: Doordat je in actie komt! Bijv. omdat: Je meer doet van datgene wat voor jou werkt (dit ontdekken ze ook tijdens de training) Je weet waar je meer tijd en moeite voor moet doen Je belemmerende gedachten ombuigt in helpende gedachten Je hulp vraagt aan docenten Je de lesstof verdeelt in stukjes en deze in een planning zet Je extra oefent, doorzet en herhaalt Je weet hoe je je aandacht op de lesstof kunt blijven richten en zo nog veel meer. Deze jongen heeft gedurende de training al veel handige dingen ontdekt en toegepast en jawel… Na veel onvoldoendes zijn nu de eerste twee voldoendes weer in the pocket! Eindelijk weer dat trotse gevoel! En zoals hij zelf zegt: “Dat motiveert mij!” Wil jij dat ook voor jouw puber? Stuur me dan even een DM en wie weet gaan de resultaten van jouw kind binnenkort ook weer omhoog!
10 mrt., 2023
Heb jij deze gedachte weleens over jezelf? Maak je je weleens druk om een van onderstaande dingen: M'n kind: Zit te lang achter een scherm en is er niet van af te slaan Raakt nog verslaafd Wil niet meer afspreken Vindt andere dingen niet meer leuk Komt moeilijk tot spel Zeurt vaak om de tablet/ tv Moppert 9 van de 10 keer als hij/ zij moet stoppen Kan zich steeds minder goed concentrere n Of herken je dit: Ik: Moet het minstens 5 x vragen voordat het scherm uitgezet wordt Wil hier niet steeds strijd over hebben Erger me groen en geel aan het scherm gekleef Wil dat ze uit school eerst iets anders doen Wil gezellig iets doen met de kids/ het gezin en baal als m’n kind er dan chagrijnig/ mopperend bij loopt Vind het gezellig als ze erbij zitten als we visite hebben of ergens een hapje eten Denk dat ik een slechte ouder ben als ik m’n kind meer dan een uur naar een scherm laat kijken Je bent niet de enige… Het is iets waar veel ouders mee struggelen. Via DM kreeg ik meerdere malen de vraag of ik daar ook tips voor heb. En ja, die zijn er zeker en voor iedere situatie zijn die anders. Ik help je graag naar een goede oplossing voor jullie situatie, samen ontdekken we dan ook in hoeverre jouw overtuigingen kloppen. Hoe lekker zou het zijn dat je kind na 1 keer vragen stopt met gamen en hier oké mee is. Er meer rust en gezelligheid in huis komt. Dat je eindelijk het gevoel hebt dat er weer wat meer aandacht voor elkaar is en je controle hebt over de schermtijd. Dat je ook de voordelen ervan kunt zien en er meer ontspanning is rond het onderwerp ‘schermtijd’. Als jij niet kan wachten tot de dag dat er een goede balans is tussen een scherm en andere bezigheden, plan dan een gratis kennismakingsgesprek in via de website of stuur me een DM.
08 mrt., 2023
Dit was de kop van een nieuwsbericht van kort geleden. Oorzaken die worden genoemd zijn prestatiedruk en hoge verwachtingen van school, de leerling zelf of de ouders. En/of de spanning, druk of planning niet aankunnen i.c.m. andere problemen. Het vroeg signaleren, met je kind praten over wát er voor stress zorgt en je kind hierin serieus nemen, kan al problemen voorkomen. Je zult nu denken, maar wat kunnen dan de eerste signalen van spanning/ stress zijn: Bijv. als de sfeer in huis soms om te snijden is, je niks goed kunt doen, je kind er niet over wil praten, je kind snel boos/ geprikkeld is of zich vaker terugtrekt; veel piekeren en er lang door wakker liggen of vaker over hoofdpijn of buikpijn klagen. Ook het uitstellen van schoolwerk, het achteruit gaan van resultaten, minder concentratie of een somber gevoel kunnen dat zijn. Je hebt al een gesprek met de mentor gehad en je partner en jij hebben er regelmatig discussie over. Ik begrijp dat je je zo langzamerhand steeds meer zorgen begint te maken. Je wilt zo graag dat je kind weer lekker in z’n vel zit. Mijn ervaring is dat in de training 'Ik leer leren' jongeren ontdekken wát er precies voor stress zorgt, (zoals moeite hebben met: het starten met huiswerk, het leren van toetsen, fouten durven maken, afleiding negeren, aan een planning houden, hulp vragen etc.) zodat je gericht met iets kunt gaan oefenen en ervaren wat helpend is. Gun jij je kind ook een goede balans tussen huiswerk en leuke dingen? Stuur me een DM en dan bespreken we of deze effectieve training ook voor jullie kind voor meer rust kan zorgen, waardoor je kind alles weer overziet en weer lekker in z'n vel zit.
02 mrt., 2023
Onder de mat door zwemmen Bijna afzwemmen...nog 1 onderdeel: met regenjas onder de mat door. Iedere week in de auto op de heenweg hetzelfde liedje: ik heb geen zin in de zwemles... Na doorvragen bleek het de spanning voor de mat te zijn. "Dan haal ik het niet en dan kom ik met m'n hoofd tegen de mat. Ik ga het niet doen!" En dat is de grootste winst van angst: het vermijden. Ik kon tegen hem zeggen dat hij wel onder 3 matten door kon zwemmen, maar dat hielp niks, voor hem voelde dat niet zo. Wat wel werkte was erkennen dat het een beetje spannend mag zijn. We onderzochten samen of de spanning terecht was. Ook bedachten we dingen die ooit spannend waren en nu vanzelf gaan. En er ontstonden allerlei helpende gedachten. Ik maakte hem bewust van het leerproces: je hoeft het niet in 1 keer te kunnen, je mag oefenen en fouten maken. Het mag stap voor stap, bijv. eerst met hulp, zonder regenjas, smallere mat etc. en ik straalde het vertrouwen uit dat het zou gaan lukken. Al zou het weken duren, dat maakte niet uit. Door de 1e kleine stap te zetten, het te gaan doen, kon het zelfvertrouwen gaan groeien. En natuurlijk ook door de hulp, aanmoediging en complimentjes van de juf. Langzaam maar zeker ging het beter en na een paar weken was het gelukt: met een regenjas onder de mat door zwemmen! Hij voelde zich enorm trots, het zwemdiploma was in the pocket! In m'n achterhoofd gun ik hem dit leermoment. Hij wordt er sterker van, omdat hij heeft ervaren hoe het is jezelf gerust te stellen, moedig te zijn, door te zetten, vragen te stellen en dat je leert door te doen, met 'vallen en opstaan'. Nog een leuke tip: Maak van de te leren vaardigheid echt een project én spreek alvast af hoe je het gaat vieren als t gelukt is! Bijv. door ergens een lekker ijsje te gaan eten. Als je nu denkt: mijn kind vindt ook iets heel spannend, ik begeleid jullie graag om deze spanning te overwinnen. Stuur me een DM voor de mogelijkheden.
Share by: